En representant for en venneforening av en gravplass ber en lokal gravplassmyndighet om å få opplyst om hvem som er ansvarlig/fester av gravene på en gravrekke på 10 graver som er nærmest et gjerde på en gravplass.1

Her er en liste over momenter som gravplassmyndigheten kan ha i bakhodet ved en slik forespørsel:

  • Innsynsbegjæringen kan fremsettes både skriftlig og muntlig.
  • Etter gravplassforskriften § 19 reguleres innsyn i gravregisteret av offentlighetsloven. 
  • Slik vi vurderer det vil det å identifisere hvilke gravrekke dette gjelder og hvilke graver og tilhørende festere/ansvarlige som er omfattet være innenfor hva som kan forventes av gravplassmyndigheten. I dette tilfellet forutsetter vi at informasjonen er elektronisk lagret i gravplassmyndighetens database og at sammenstillingen kan gjøres med enkle fremgangsmåter, jf. offentlighetsloven § 9.2
  • Gravplassmyndigheten skal ikke gi innsyn i taushetsbelagte opplysninger, jf. offentlighetsloven § 13 første avsnitt. Her er vurderingstemaet om informasjonen om hvem som er fester er et "personlig forhold" etter forvaltningsloven § 13 første avsnitt nr. 1. Hvem som er ansvarlig for/fester av grav er i utgangspunktet ikke et personlig forhold som er taushetsbelagt.3 Dersom festeretten kan røpe et personlig forhold som er taushetsbelagt, vil imidlertid også opplysninger om hvem som er fester, kunne være underlagt taushetsplikt, jf. forvaltningsloven § 13 første avsnitt nr. 1. Dette har gravplassmyndigheten selv normalt liten forutsetning for å vurdere og må ta kontakt med fester for å utrede dette. Dersom festeretten kan røpe et personlig forhold, må gravplassmyndigheten innhente samtykke fra festeren for å kunne opplyse om hvem som er fester av graven.4 Se offentlighetsloven § 13 tredje avsnitt for prosedyre for innhenting av samtykke der den som ber om innsyn ber om at samtykke innhentes.
  • Dersom fester/ansvarlig ikke kan oppgis fordi det røper personlige forhold, skal den delen av innsynsbegjæringen avslås skriftlig. Gravplassmyndigheten får frem at opplysningen er taushetsbelagt fordi det angår noens personlige forhold og viser til "offentleglova § 13 første ledd, jf. forvaltningsloven § 13 første ledd nr. 1".5 Det skal videre opplyses om muligheten til å klage. Klagefristen settes til 3 uker fra underretningen om avslaget er kommet frem til parten. Det bør også opplyses om hvilket organ som er klageinstans (statsforvalteren i det fylket gravene er), samt at klagen skal fremsettes for det organet som har gitt avslaget (menighetsråd, kirkelig fellesråd eller kommunen ettersom hvem som er lokal gravplassmyndighet).6
  • Dersom det ikke foreligger taushetsbelagte opplysninger som skal unntas, er det mulig noe kan unntas fra innsyn. I dette eksempelet kan vi ikke se at noen slike kan-unntaksregler er relevante.
  • Kravet om innsyn skal avgjøres uten ugrunnet opphold.7 Dersom venneforeningen av gravplassen ikke mottar noe svar innen fem arbeidsdager, skal det regnes som et avslag som kan påklages.8 Dette gjelder ikke der innsynskravet angår taushetsbelagt informasjon som kan oppheves ved samtykke, og forvaltningen på den som ber om innsyn sin oppfordring forsøker å innhente dette etter offentlighetsloven § 13 tredje avsnitt.
  • Det er verdt å merke seg at ved innsynsbegjæringer etter offentlighetsloven, "er klagefristen uten praktisk betydning, i og med at det ikke er noen tidsgrense for når man kan be om innsyn i et dokument, og ingen «rettskraftvirkninger» av et eventuelt avslag".9

En oppskalering av eksempelet

Dersom det hadde blitt krevd innsyn i gravrekker som utgjør hele 100 graver, antar vi at gravplassmyndigheten kan avvise innsynsbegjæringen. I både offentlighetsloven § 9 og offentlighetsloven § 28 er det grenser for hvor stor jobb en kan kreve av gravplassmyndigheten i å følge opp en innsynsbegjæring.

Særlig om at adresse kan røpe personlig forhold

I noen tilfeller vil den som ber om innsyn, også be om adresse på fester/ansvarlig. Vær da oppmerksom på at adresse kan røpe et personlig forhold, f. eks. at vedkommende bor eller er innlagt på psykiatrisk institusjon. Dette vil også være en særlig kategori personopplysning etter personvernforordningen artikkel 9 nr. 1 som det i utgangspunktet er forbudt å behandle.

Særlig om den registrertes rettigheter

Den registrerte (fester/ansvarlig) har krav på innsyn i hvilke personopplysninger som behandles om ham, samt hvorvidt personopplysninger er blitt utlevert til tredjepart.10

Teksten er oppdatert per 26. januar 2023.

1 Vi drøfter ikke hvordan ev. innsyn skal gis, og om det skal gis vederlagsfritt.

2 Denne sammenstillingen blir muligens rent rettsteknisk å regne som et internt saksdokument i offentlighetslovens forstand før det sendes ut, men iom. at "alle kan kreve innsyn", jf. § 9, blir ikke kan-unntaket for organinterne dokumenter relevant.

3 Fremkommer i rundskriv V-18 B/2006 om opplysninger om dødfødte barns grav.

4 Fremkommer i rundskriv V-18 B/2006 om opplysninger om dødfødte barns grav.

5 Se Kristian Brandt mfl., Offentleglova. Lovkommentar, § 31. Avslag og grunngiving, Juridika (kopiert 13. januar 2023).

6 Se Kristian Brandt mfl., Offentleglova. Lovkommentar, § 31. Avslag og grunngiving, Juridika (kopiert 13. januar 2023).

7 Offentlighetsloven § 29.

8 Offentlighetsloven § 32 andre avsnitt.

9 Bernt, Jan Fridtjof og Olav Haugen Moen (2021) "Kommentar til offentlighetsloven" i Norsk lovkommentar, Gyldendal Rettsdata note 460 [sitert: 13.01.2023].

10 Personvernforordningen art. 15: https://lovdata.no/lov/2018-06-15-38/gdpr/a15.